سلامت عقل، رابطه بین بهبودی و بیماری

سلامت عقل,عدم سلامت عقل,سلامت عقل اعتیاد,سم زدایی عاطفی,مسئله درون انجمنی

بحرانهاى روحانى و عاطفى:

ما در جلسات و همين طور در نشريات خود دربارهء عدم سلامت عقل اعتياد بسيار صحبت مى كنيم، و درحاليكه بسيار واضح است كه افكار و طرز فكرِ ما توسط بيماري مان از شكل طبيعى خارج شده است اما با آنچه پزشكان و افراد حرفه اى ، بيمارى روانى مى نامند، كاملأ متفاوت است. كتابچه “در دوران بيمارى” يك منبع مفيد براى اعضائى است كه در بهبودى با بيمارى روانى دست به گريبان هستند.

بيمارى روانى يك واقعيت است و مى تواند بسيار جدى باشد. واجب است كه بدانيم اگرچه بيمارى روانى يك مسئله خارجى است كه نياز به درمان دارد،اما درگيرى ما با بيماري مان ونحوه اى كه بيمارى روانى بر روى بهبودى ما تأثير مى گذارد يك “مسئله درون انجمنى” است. نياز است تا اين تمايز را قائل شويم،وحتمأ كمك لازم و مضاعف را دريافت كنيم واجازه ندهيم تا لكهء ننگى كه در جلسات در مورد بيمارى و مصرف دارو وجود دارد، يا اشتباهاتى كه دربارهء رابطهء بين بهبودى و بيمارى روانى وجود دارد، سد راه ما شوند.اما در ضمن لازم است كه بدانيم هر نوع احساس افسردگى، اضطراب و از دست دادن كنترل به اين معنى نيست كه بيمارى روانى داريم.

سلامت عقل,عدم سلامت عقل,سلامت عقل اعتیاد,سم زدایی عاطفی,مسئله درون انجمنی

بعضى اوقات تجربه حالات روانى ممكن است پيامد شرايط جسمى باشد، مثلأ: زمانى كه در حال سم زدايى هستيم، شرايط ممكن است بسيار سخت شود.

اكثرمان در اوايل بهبودى در مى يابيم كه دكمه يا درجه اى براى كنترل احساسات و عواطف وجود ندارد و حالات روحى ما به شدت در نوسان است، زندگي مان تحت هيجان واضطراب است وبه طرز وحشتناكى بدون فكر و انديشه عمل مي كنيم، تا جائي كه براى خود وديگران خطرناك نباشيم، مى توانيم صبر كنيم تا اين حالات را از سر بگذرانيم. هرقدر كه به زندگى جديد خود بيشتر عادت كنيم، و جسم مان بيشتر به پاك بودن عادت كند شرايط زندگى بهتر مى شود. ممكن است باز هم بعضى اوقات از روى عدم سلامت عقل رفتار كنيم، اما بايد بدانيم كه “سم زدايى عاطفى” به زمان بسيار بيشترى نياز دارد تا به سم زدايى جسمى و به همين خاطر بعضى روزها ممكن است عرصه بر ما تنگ شود. ساعاتى كه در جلسه هستيم، ممكن است تنها زمانى باشد كه افكار ديوانه كننده ما آرام گيرند. قرار گرفتن در كنار افرادى كه قبلأ شرايط ما را داشته اند و آن را از سر گذرانده اند مى تواند باعث قوت قلب ما شود. ممكن است باور نداشته باشيم كه ما هم اين شرايط را پشت سر خواهيم گذاشت، اما اطمينان راهنماى مان باعث اميدوارى ما ميشود.

بعضى از بيماري هاى جسمانى يا آسيب هايى به سر، بر روى حافظه يا عواطف ما تأثير دارند.آن دسته از ما كه بيماري هاى جسمانى دارند، ممكن است افكارشان به شدت تحت تأثير بيماري شان قرار گيرد. اگر متوجه شويم كه رفتار خودمان يا يكى از نزديكان مان به شدت تغيير كرده است، نبايد امكان دلايل جسمانى را فراموش كنيم.

هميشه مشكل جسمانى دليل اختلال روحى نيست. ما در بهبودى نيز دچار تغييرات روحى شديد مى شويم، كه مى تواند بسيار ترسناك باشد. اغلب ما بحرانِ روحى را با بيمارى روانى اشتباه مى گيريم. موجِ اندوه، افسردگى يا اضطراب و دلهره ممكن است ما را در برگيرد، و خاطرات گذشته دوباره زنده شود و حال ما را ازبين ببرند، كه اين همه البته مى تواند فرآيندى باشد كه ما بايد طى كنيم تا به رهايى دست يابيم. چيزهايى كه ما به دنبالشان هستيم علاج احساساتمان است.

سلامت عقل,عدم سلامت عقل,سلامت عقل اعتیاد,سم زدایی عاطفی,مسئله درون انجمنی

احساس افسردگى ممكن است دردى لازم جهت رشد روحانى باشد. احساس پوچى، بيهودگى و تكدرِ روح ممكن است ترسناك و غريب باشد. اما اتفاقاتى كه در درون ما رخ مى دهند، اغلب فرآيندى است براى رساندن ما به نور و روشنايى. بعضى اوقات اين همه احساس منفى، مانند هواى طوفانى است كه فقط بايد آن قدر صبر كنيم تا بگذرد .صبر، درخواست كمك، حضور مداوم در جلسات، مشاركت صادقانه با راهنما و اعضائى كه به ايشان اعتماد داريم، بعضى اوقات تنها كارى است كه مى توانيم انجام دهيم تا اين شرايط بگذرد. ما دربارهء “فرآيند” بسيار صحبت مى كنيم و به ما گفته مى شود كه به فرآيند بهبودى اعتماد كنيم، اما اكثر اوقات نمى دانيم منظور از “فرآيند” چيست. ما ممكن است در مورد اينكه اين فرآيند ما را به كجا مى برد، گيج وسر در گم شويم. اگر اصولى كه به آن ايمان داريم را به اجرا در آوريم، مى توانيم سختى ها را با به دست آوردن درك و آگاهى جديدى پشت سر بگذاريم. اين گونه بحران ها هنگام شدت، بسيار ترسناك هستند، و بعضی اوقات تنها راه شناسايى آنها با نگاه به مشكلات گذشته امكان پذير است. شدت اين بحران ها هر قدر باشد، بايد بدانيم كه موقتى هستند، و ما از آنها توسط گشايش اوضاع يا اراده اى سرسختانه خلاص خواهيم شد. كتاب پايه مى گويد: “ما تجربه روحانى بزرگى را پشت سر مى گذاريم كه باعث تغييرمان مى شود”. ما سلامت عقل خود را باز مى يابيم و زندگى با نشاط و سازنده اى خواهيم داشت. اما ممکن است صبر کردن برای شناسایی بحران ها قبل از درخواست کمک، خطرناک و غیر منطقی باشد. ممکن است برای ادامه رشد روحانی خود به ابزاری جدیدی نیاز داشته باشیم، و اگر در جایی دیگر دنبال آن بگردیم به این معنی نیست که کارهایی را که تا کنون انجام داده ایم را رها کرده ایم یا تعهد خود را قربانی نموده ایم.

بعضی از اعضای با تجربه در مشارکت خود می گویند که، بدترین لحظات عدم سلامت عقل موقعی است که درون ما با بیرون ما هم خوانی ندارد، یعنی مواقعی که: کارهایی انجام می­دهیم که بر خلاف باورهای مان است، یا  به نحوی در حال زندگی با دروغ های خود هستیم، یا واقعیات زندگی خود را انکار می کنیم.

قطع شدن ارتباط بین آنچه که می­خواهیم با آنچه که باور داریم و آنچه که در حال انجامش هستیم، کافی است تا هر کسی را دیوانه کند، که این می تواند لغزش را به دشمنی نیرومند تبدیل کند. برگشت توأم با درستکاری ، با مشارکت صادقانه با فردی دیگر آغاز می شود. ممکن است راه برگشت بسیار طولانی باشد، اما جایگزین آن می تواند آنقدر دردناک باشد که نتوانیم با پاکی آن را پشت سر بگذاریم. وقتی که واقعیت را با راهنمای خود یا دوستی که به او اعتماد داریم در میان میگذاریم، امید دوباره در ما زنده می شود.

سلامت عقل,عدم سلامت عقل,سلامت عقل اعتیاد,سم زدایی عاطفی,مسئله درون انجمنی

پاک زیستن

صفحات 128 – 131

سلامت عقل,عدم سلامت عقل,سلامت عقل اعتیاد,سم زدایی عاطفی,مسئله درون انجمنی

Visits: 232

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!